Gode råd til at komme i gang med din træning

fitness

Det kan være svært at tage sig sammen til at træne, især hvis du ingen motivation har. Det er nemt for andre at sige, tag dig nu sammen – Fordi de måske allerede er godt i gang.

Det er altid det første skridt, der er svært at tage. Når du først har taget dig sammen og er kommet godt i gang, så vil du elske det.

Jeg vil godt hjælpe dig godt fra start, derfor giver jeg dig her mine bedste råd til at komme i gang med træningen, samt hvordan du holder den vedlige. Jeg har selv haft svært ved at komme i gang, men det hele handler bare om at gøre det på den rigtige måde. Læs med her og se hvad jeg har lært.

Start stille ud

Den største fejl som mange begår, er at de starter alt for hårdt ud. Du kender det måske selv. Du har endelig taget dig sammen til at træne, og derfor føler du også at den skal have fuld gas. Det kan være svært at træde på bremsen, når du starter ud, men det er vigtigt at du ikke smadre din krop fuldstændigt. Hvis du starter alt for hårdt ud, så ender du også med at blive træt af træningen – Hvilket ofte resulterer i, at du stopper træningen igen. Det bedste råd er derfor, start stille ud!

Det kan godt være, at du har en god veninde der løber 5 eller 10 km ad gangen. Det betyder bare ikke at du kan. Din veninde er helt sikkert også startet med løbe mindre ruter i starten. Hun er sikkert også startet med at gå og derefter begynde på lidt intervaltræning.

Så hvis du vil have mest ud af det hele og opnå dine mål. Så tag det hele i dit eget tempo og vær fuldstændig ligeglad med, hvad andre siger eller gør. Det er din krop og derfor også dit valg, hvordan du griber situationen an.

Træningsudstyr

Det kan som sagt være svært at tage sig sammen, derfor er det en god idé at investere i noget træningsudstyr. Det er nemlig ikke alle, der kan tage sig sammen til at bevæge sig ned i et fitnesscenter – Samtidig bliver det også dyre i sidste ende.

I Danmark er vejet ofte dårligt, hvilket betyder regn, sne, kulde og blæst. Og ja, så er det nemt at sige, jeg fik ikke lige trænet i dag, fordi vejret var dårligt. Der skal ikke være nogen undskyldninger, det er kun dig selv det går udover. Det er KUN dig selv du snyder, ingen andre.

Du kan med fordel købe billige håndvægte, kettlebells, hvis det er til styrketræningen. Er det derimod et vægttab, så kan jeg anbefale dig at investere i en motionscykel, romaskine, crosstrainer eller et løbebånd. Jeg er personligt selv mest fan af motionscyklen, da jeg kan cykle nogen gode ture imens jeg ser en god serie eller film i fjernsynet. Du glemmer hurtigt tiden og pludselig har du cyklet længere end du skulle.

Og hvis du vælger at købe en motionscykel, så lad være med at vælge noget billigt skrammel, så ender den alligevel med at samle støv i sidste ende. Du kan tjekke dette link, hvis du vil have en god motionscykel.

Sæt nogen mål – Der er realistiske

Det er vigtigt, at du ved, hvad du vil opnå med din træning. Det er altså ikke nok, bare at tænke: ”Jeg kunne da godt tænke mig at være 10 kg. lettere”. Det har jeg selv tænkt mange gange før, men det blev aldrig til noget, før jeg endelig tog mig sammen og gjorde noget ved det.

Hvis du vil opnå dine mål, så bliver du også nødt til at sætte dem først. Det er også vigtigt at det er nogen realistiske mål, fordi hvis de er alt for urealistiske, så går du også død i træningen før du opnår dem. Hvis du har alt for mange ekstra kilo og føler det hele er uoverskueligt. Så lad være med at sige du vil tabe 30 kg. Men start med 10 kg. Så kan du altid sætte et mål på 10 kg. Mere når du har klaret den første udfordring.

For at opnå dine mål, så skal de altså være konkrete og realistiske. Derfor skal du skrive det hele ned på et papir (Ja, det kan godt være du synes det lyder dumt, men det virker altså!).

  1. Find et papir og en kuglepen frem
  2. Skriv kort ned, hvad du gerne vil opnå
  3. Hvis det er et vægttab, så skriv præcist hvor mange kilo du vil tabe
  4. Derefter skriver du, hvordan du opnår vægttabet – Fx løb, gå, cykling osv.
  5. Det kan være svært at motionere, når det endelig gælder. Derfor skal du skrive hvor mange gange om ugen du vil motionere. Præcisér det gerne endnu mere ved at sige hvilke dage, du vil træne, samt hvor lang træningen skal være. Du kan også gå endnu mere ind i det, ved at notere dage og klokkeslæt – Hvis du virkelig har svært ved at få gjort noget ved det.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*
*